شارژری به نام هنل!

خواندن این پست 4 دقیقه وقت میگیره.

یکی از علایق من عکاسی هست. همیشه یکی از مشکلاتی که تو مسافرت داشتم تموم شدن باتری دوربینم بود و خیلی وقتا به برق شهری دسترسی نیست که با خیال راحت باتری دوربینم رو شارژ کنم. برام عجیب بود که چرا شارژری وجود نداره که با ماشین بتونم باتری دوربینم رو شارژ کنم.

خارج از ایران گزینه‌هایی یافت میشد اما داخل ایران چیزی پیدا نمیکردم تا یک روز چشمم اتفاقی خورد به شارژر هنل (Hähnel) .
هنل یک شرکت ایرلندی هست که در زمینه‌ی ساخت لوازم جانبی دوربین های عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال فعالیت میکند.
شارژری که می خواهم در موردش صحبت کنم هنل UniPal Extra هست. در واقع هم شارژر هست و هم پاور بانک و در کشور چین تولید شده است مثل خیلی از لوازم و گجت‌های اطرفمون که ساخت چین هستند.

داخل جعبه این دستگاه یک دفترچه راهنما، یک کابل میکرو یو اس بی با کیفیت و خود شارژر هست. آداپتور دیواری در جعبه وجود ندارد.

 



بدنه و طراحی


بدنه دستگاه پلاستیکی هست اما اصلاً به معنی بی‌کیفیت بودن نیست و با لمس بدنه حس خوبی به من منتقل شد. به نظر من بدنه دستگاه کیفیت قابل قبولی دارد و از مقاومت مطلوبی برخوردار است.

 

در قسمت پایین دستگاه یک پورت میکرو USB جهت ورودی ولتاژ دستگاه و یک پورت USB جهت شارژ وسایلی که با USB شارژ می‌شوند، وجود دارد.
در بغل سمت چپ دستگاه یک دکمه‌ی کوچک جهت روشن کردن صفحه نمایش وجود دارد.

 

روی دستگاه هم یک نمایشگر کوچک جهت نمایش اطلاعات شارژ مربوط به باتری و وضعیت دستگاه، یک درپوش کشویی و دو چرخ وجود دارد. با کشیدن درب کشویی قسمت مربوط به شارژ باتری نمایان می‌شود، البته وظیفه‌ی اصلی این درپوش نگهداری باتری در زمان شارژ هست. در زیر درپوش دو جا برای باتری قلمی(AA) و دو کانکتور برای اتصال به باتری های مختلف دارد. با چرخاندن چرخ ها می توان کانکتور ها را جهت اتصال با باتری تنظیم کرد.



امکانات و کارایی


این دستگاه توانایی شارژ باتری‌های قلمی و انواع باتری‌های لیتیوم یونی (li-ion) با ولتاژ های 3.6/3.7 و 7.2/7.4 و دستگاهایی که با پورت USB شارژ می شوند را داراست.
البته همانطور که گفته شد داخل جعبه اداپتور دیواری یا فندکی ماشین وجود ندارد و برای تامین ولتاژ ورودی دستگاه می توان از شارژر گوشی هوشمند با حداقل جریان 1000mA استفاده کرد.

 

با توجه با اینکه این دستگاه باتری های مختلفی را شارژ می کند دو کانکتور متحرک در نظر گرفته شده است که میتوان با توجه به باتری تنظیمشان کرد تا به قطب‌های منفی و مثبت باتری متصل شوند. خوشبختانه نیازی به دانستن قطب منفی و مثبت وجود ندارد و خود شارژر قطب‌ها را بعد از اتصال تشخیص میدهد و شروع به شارژ باتری می‌کند.

 

این دستگاه دارای یک باتری داخلی با ظرفیت 2200mAh است که می‌توان همانند یک پاور بانک از آن استفاده کرد. باتری دوربین یا یک دستگاه را با پورت USB بدون نیاز به برق شارژ کرد. البته با توجه به ظرفیت باتری داخلی نمی‌توان انتظار بالایی به عنوان پاور بانک از این دستگاه داشت و بدیهی است که حتی یک گوشی موبایل را یکبار کامل شارژ کند اما برای شارژ باتری دوربین ها، با توجه به ظرفیت کمتر می تواند مفید واقع شود.
بعد از چند بار استفاده از دستگاه متوجه مشکل نسبتاً بزرگی می‌شوید، سرعت شارژ!
شاید بزرگترین مشکل این دستگاه سرعت شارژ پایین است. هم سرعت شارژ باتری داخلی خود دستگاه طولانی است و حدود ۴ الی ۵ ساعت طول میکشد و هم شارژ باتری های مختلف به کندی انجام می‌شود که بسته به نوع و ظرفیت باتری از ۲ ساعت تا ۶ ساعت به طول می‌انجامد.
در کمال ناباوری امکان شارژ باتری های نیم قلمی(AAA) برای این دستگاه در نظر گرفته نشده است البته با کمی ابتکار می شود باتری‌های نیم قلمی را نیز شارژ کرد اما برایم عجیب است چرا چنین امکان ساده‌ای را برای این دستگاه در نظر نگرفته‌اند.
همچنین امکان شارژ باتری قلمی به صورت تکی وجود ندارد و حتماً باید دو باتری قلمی با هم داخل شارژر قرار داد.



نتیجه گیری


برای من همیشه دو چیز برای خرید یک وسیله مهم است، نیازمندی من و نسبت وجه پرداختی به کالایی دریافتی از نظر کیفیت، عملکرد و کارایی (ارزش کالا)
مهمترین نیازمندی من برای خرید این شارژر امکان شارژ باتری دوربینم با ماشین بود که با یک شارژر فندکی این مهم امکان پذیر می‌شود و با توجه به وجه پرداختی از نظر من کالای ارزشمندی است.


به نظرم اگر شما هم، چنین نیازی دارید یا چندین دوربین و وسیله مختلف دارید نیاز به شارژری دارید که وظیفه‌ی شارژ تمام دستگاها را به عهده بگیرد یا شارژر اصلی دوربینتون خراب شده و دیگه در بازار پیدا نمی‌شه‌، شاید این شارژر برای شما هم دستگاه ارزشمندی باشه در غیر این صورت توجهی برای خریدش وجود ندارد و قطعاً هیچ شارژری بهتر از شارژر اصلی دستگاهتون وظیفه‌ی شارژر دستگاهتون را انجام نمی ده!

 

 

نظر شما چیست؟ شارژر بهتری برای این منظور سراغ دارید؟

نظر دهید:

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *